Doetina van Kelle,

voorzitter Stichting Markland College (Oudenbosch en Zevenbergen)

Professionaliseringsactiviteiten bij de VO-academie: Masterclasses, o.a. Regionale samenwerking, LeerKRACHT besturenprogramma met het bedrijfsleven, Collegiale bestuurlijke visitaties, diverse webinars.

“Na mijn studie heb ik gewerkt in onderwijskundige en HR-banen, onder andere bij een technisch adviesbureau en Avans Hogeschool. Ik ontwikkel me graag, dus als ik een uitdagende functie zie dan wil ik er voor gaan die zo goed mogelijk in te vullen. Dat geldt zeker voor mijn huidige positie. Het is een brede functie, je hebt het overzicht over de organisatie en de scholen, bepaalt samen met je mensen de stip op de horizon en verbindt dat met de organisatie en de mensen.

Zorgen voor randvoorwaarden

Voor mij is dit de eerste baan in het voortgezet onderwijs. Het is een erg mooie sector, je bereidt leerlingen voor op hun volgende levensfase. Acht jaar geleden vond men het spannend om mij aan te nemen, onder andere omdat ik geen ervaring als docent heb. Ik denk zelf: als iemand leidinggevende ervaring heeft en de samenwerking met de onderwijsprofessionals is op orde dan hoeft dat geen probleem te zijn. Het kan juist goed zijn om iemand met een andere achtergrond en een ander perspectief aan te nemen.

In mijn ogen is besturen niet echt leidinggeven. De kunst is om te kijken wat de organisatie en mensen nodig hebben en daarop in te spelen, zonder dat mensen dat altijd door hebben. Ik doe niet meer dan nodig, ik ga er vanuit dat de mensen in de scholen prima in staat zijn hun werk te doen. Mijn rol is te zorgen voor de goede randvoorwaarden en de koppeling met de omgeving.

Intens maar leerzaam

Studeren en leren vind ik erg leuk, dat geeft me energie. Zoals ik al zei, het is een erg brede functie, op een aantal vlakken heb ik moeten bijleren. Daarom heb ik onder andere MBA-modules op het gebied van ICT en financiën gedaan. Het mooie van die trajecten was dat elke deelnemer een casus kon inbrengen. Omdat je die met elkaar bespreekt raakte ik sneller thuis in de materie en de uitdagingen. En je kunt je eigen beeld toetsen bij anderen. Scholing met een gemengde samenstelling heeft echt meerwaarde, bijvoorbeeld met collega’s uit de zorg of Rijkswaterstaat. Dat geeft je andere invalshoeken.

Bij de VO-academie heb ik een aantal masterclasses gedaan, als het onderwerp paste bij waar ik op dat moment behoefte aan had. Een voorbeeld is de bijeenkomst over regionale samenwerking, de spreker gaf ons een goed model over de verschillende fases van samenwerking . En ik heb begin dit jaar het traject Collegiale bestuurlijke visitaties gedaan. Dat was intensief, maar leerzaam. Het draait om de leervragen van jezelf en je collega-bestuurders.

Handvatten

De feedback die je krijgt geeft je handvatten om je verder te ontwikkelen of misschien juist dingen los te laten. Ik heb bijvoorbeeld geleerd dat persoonlijkheid een belangrijke rol speelt bij het uitdragen van de waarden van de organisatie en dat dat prima is. Veel meer is er eigenlijk niet nodig. Hoe ga je met mensen om? Hoe sta je in je werk en hoe vertegenwoordig je jouw scholen? Hoe vul je als persoon je functie in? Aan het begin van je leidinggevende carrière denk je dat leidinggeven iets is dat je op een bepaalde manier moet doen, maar onderweg leer je juist dat je het op je eigen manier moet doen.”

Het is goed dat de VO-academie er is. Het helpt mij dat er laagdrempelige en kwalitatief goede scholing is. En wat ook goed is: de trajecten zijn voor een groot deel voor en samen met collega’s. Externe experts hebben zeker een meerwaarde, maar juist het uitwisselen met je collega’s helpt je om er zelf mee aan de slag te gaan.”